Tablice, deklaracja tablicy jednowymiarowej, inicjalizacja elementów tablicy. Przykłady kodu w C/C++.
#include "stdafx.h"
#include <iostream>
#include <cmath>
const int MAX = 5;
/**
*
* Program Główny prezentujący funckje C++ wyprowadzania treści na wyjście konsoli.
* Program prezentujący zastosowanie tablic jednowymiarowych. Użytkownik proszony jest
* o podanie rezystancji które wczytywane są do tablicy, a następnie obliczane są wymagane wskaźniki.
*
* @author Marcin Mirończuk
*
*/
int main()
{
using namespace std;
// Znak oznaczający komendę
char komenda = 'd';
std::cout << "Prosze podac wartosc rezystancji swoich rezystorow. \n";
std::cout << "Maksymalnie mozna podac " << MAX << " rezystancji <q konczy program>.\n";
while (komenda != 'q') {
// licznik petli nr 1
int i = 0;
// licznik petli nr 2
int k = 0;
// licznik petli nr 3
int j = 0;
// inicjalizacja zmiennej do porownania
int m = 0;
// Nomer pozycji na kotrej znajduje sie najwiekszy element
int x;
double sumaRezystancji = 0;
double rezystancja[MAX];
double srednia = 0;
bool znacznik = false;
while(i < MAX) {
std::cout << "Wartosc rezystancji nr. " << i+1 << ": ";
std::cin >> rezystancja[i];
i++;
}
std::cout << "Podales nastepujace rezystancje:\n";
for(k = 0; k < MAX; k++) {
if(rezystancja[k] < 0) {
rezystancja[k] = abs(rezystancja[k]);
znacznik = true;
}
std::cout << k+1 << ". " << rezystancja[k] << " Oh \n";
sumaRezystancji += rezystancja[k];
}
for (j = 1; j < MAX; j++) {
if (rezystancja[j] > m) {
m = rezystancja[j];
x = j;
}
}
if(znacznik) {
std::cout << "Jedna z podanych przec Ciebie rezystancji miala wartosc ujemna. Zmieniona zostala na dodatnia" << std::endl;
}
std::cout << "Suma podanych przez Ciebie rezystancji wynosi: " << sumaRezystancji << std::endl;
std::cout << "Srednia rezystancja wynosi: " << sumaRezystancji/MAX << std::endl;
std::cout << "Najwieksza wartosc podanej przez Ciebie rezystancji to: " << rezystancja[x] << " znajdujaca sie na " << x << " pozycji" << std::endl;
std::cout << "Czy zakonczyc dzialanie programu? \n";
std::cin >> komenda;
}
return 0;
}